סיווג קבלנים רשומים – מה זה אומר ואיך זה עובד?

הדרך של החוק בישראל להגביל את היקף הפרויקטים שאותם מותר לכל קבלן רשום לבצע עוברת בסיווג שלהם לדרגות שונות. במאמר הבא נסביר מה המשמעות של אותם סיווגים, איך קוראים אותם ומה קבלנים צריכים לעשות על מנת לעבור ביניהם.

סיווג קבלנים רשומים מבוצע באמצעות אותיות, מספרים ומספרי קוד ענף ויש לו המון משמעות והשלכות על כולנו. באופן כללי, זהו כלי שבו רשויות המדינה משתמשות על מנת להגביל את היקף הפרויקטים שאותם מותר לכל קבלן רשום לבצע. ההגבלה לא חלה על מספר הפרויקטים אלא על הגודל שלהם: בשביל לאפשר לקבלן רשום לבצע פרויקטים גדולים, שהם מטבע הדברים מורכבים וגם מסוכנים יותר, עליו להיות בעל סיווג מתאים.

הסיווג חשוב כי הוא משפיע גם על האופן שבו אנחנו יכולים לבחור קבלן רשום. באמצעות המידע המופיע בתוך סיווג קבלנים רשומים יהיה לנו קל יותר לדעת לאיזה בעל מקצוע פנינו, איזה שירות כדאי להזמין ממנו ומה מספר שנות הניסיון שיש מאחוריו. מטבע הדברים, ככל שהסיווג של הקבלן הרשום גבוה יותר – כך כנראה שהוא מקצועי יותר ושניתן גם לסמוך עליו.

כך קוראים סיווג קבלנים רשומים
הבעיה היחידה היא גם אלו מאיתנו שזקוקים למידע המופיע בתוך סיווג קבלנים רשומים לא תמיד יודעים כיצד להשתמש בו. אנחנו רגילים למשל לבחור קבלן רשום לפי המלצות מחברים, קרובים ובני משפחה או לפי מחירים, אבל לא לפי הסיווג והמידע הטכני. יתרה על כך, קיימים מקרים שבהם נרצה לעקוב אחר המידע המופיע בתוך סיווג קבלנים רשומים על מנת להפיק ממנו ערך מוסף וכדי לחסוך עוגמת נפש בעתיד.
החדשות הטובות הן שהשקיפות בתוך סיווג קבלנים רשומים אמורה דווקא לסייע לנו. בשביל לנצל את היתרונות של הסיווג, כל מה שצריך להביא בחשבון זה את האופן שבו הוא בנוי: לפי אותיות, מספרים ומספרי קוד ענף. אם נבין שהאותיות קשורות לסוג הענף, לא יישאר לנו עוד יותר מדי מה לעשות על מנת לשלוט לחלוטין בתוך המידע הקיים בסיווג.

מה לומדים מתוך סיווג קבלנים רשומים?
סיווג קבלנים רשומים מאפשר לנו לדעת מה הוותק של כל קבלן ואיזה פרויקטים מותר לו לבצע. כך לדוגמא התקנות של רישום הקבלנים מחלקות את הקבלנים לענפים שונים, או יותר נכון ל-3 קבוצות שמתוארות באותיות א', ב'; ו-ג';. ההבדל הוא בהיקפי הפרויקטים, כי אלו שנמצאים בקבוצה א'; לדוגמא יכולים לבצע פחות פרויקטים מאשר אלו שנמצאים בקבוצה ב';. כמו כן, כדאי לזכור שלא ניתן לעבור בין קבוצה לקבוצה והסיווג תלוי בענף שבו עוסק הקבלן הרשום. המספרים הם החלק המעניין של סיווג קבלנים רשומים, כי הם מתארים את הפעולות שאותן אפשר לבצע על מנת להעלות את הסיווג. לפי המספרים של 1 עד 5 ניתן לתאר את ההיקף המקסימאלי מבחינת תגמול של הפרויקטים שמותר לקבלן לבצע. ככל שהמספר גבוה יותר, כך הפרויקטים יכולים להיות בעלות גבוהה יותר.

מה זה קוד ענף בתוך סיווג קבלנים רשומים?
אי אפשר לדבר על סיווג קבלנים רשומים בלי להזכיר את קוד הענף. בעוד כל קבלן שנרשם לפנקס הקבלנים מתחיל במספר 1, כל ענף שהוא משתייך אליו מקבל קוד מספרי קבוע של 3 ספרות.
לספרות בהקשר הזה אין משמעות, אבל כן חשוב להכיר אותן אם רוצים לדעת מול מי מתנהלים ומה תחומי האחריות שלו. מכאן והלאה, אפשר כבר להשוות בין ענפים ראשיים וענפי משנה.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ