ביקורת לגיטימית או לשון הרע? כך תוכלו להבחין.

במקרים רבים, הגבול בין שני דברים מסוימים נראה דק ואפילו מטושטש. כך גם ניתן להגיד על לשון הרע ועל ביקורת לגיטימית. ישנם קווים מקבילים רבים בין שני אלו: מדובר בתוכן מפורסם, מטעם מישהו אחד כנגד משהו אחר, כאשר המטרה היא להעביר מסר כלשהו לקורא. למרות זאת, החוק מבצע הבדלה ברורה בין שני אלו. בעוד שביקורת לגיטימית היא כלי חיוני בדמוקרטיה בעלת חופש ביטוי לאזרחים, פרסום דברי לשון הרע הוא מעבר על החוק שעשוי להסב נזק. כך תבחינו בין השניים.

מתי מדובר בלשון הרע?
לשון הרע וביקורת דומים, כפי שציינו בהתחלה, אך הם שונים באופן מהותי זה מזה. החוק קובע שדברי לשון הרע הם לא דברים העומדים במסגרת חופש הביטוי שהאזרח יכול להנות ממבנה. פרסום של דברי לשון הרע הוא למעשה עבירה על החוק, החושפת את המפרסם לנקיטה של הליכים משפטיים מצד מושא הפרסום שלו. באופן כללי, כל פרסום של תוכן לתפוצה מסוימת של אנשים, שבמטרתו להשפיל או לבזות אדם, קבוצה, ארגון או חברה, הוא לשון הרע. בין אלו ניתן לכלול תוכן שמטרתו לבזות או להשפיל אדם עקב ההעדפה המינית שלו, צבע העור שלו, הגזע שלו, המוצא שלו, הגיל שלו או המצב הנפשי והגופני שלו. גם ניסיון לשים אדם למטרת לעג או שנאה באמצעות תוכן ייחשב ללשון הרע.

מתי מדובר בביקורת לגיטימית?
כאשר הפרסום לא כולל ניסיונות של ביזוי או ההשפלה עקב מה שתיארנו מקודם, הדבר יראה בפני החוק כביקורת לגיטימית. השמעת ביקורת נגד כל אדם, קבוצה, ארגון או חברה, בלי קשר למעמדו, להשפעתו וליכולות הכלכליות שלו, היא כלי חשוב בקיומה של דמוקרטיה, כמו מדינת ישראל.
השמעת ביקורת כזו מאפשרת לאזרחים לקבל מידע רלוונטי, ובאמצעות כך לקבל החלטות. ביקורת לגיטימית מסייעת לגופים ואינדיבידואלים להשתפר. ביקורת כזו מתאפיינת בשיח ענייני, בשפה מכבדת, כאשר המהות היא לא ביזוי או השפלה של מושא הכתיבה, אלא הצבעה על פעולות או מעשים שמבצע או לא מבצע מושא הכתיבה, ועליהם נכתבת הביקורת.

מה ניתן לעשות בשני המקרים?
אם פורסמה נגדכם ביקורת לגיטימית על ידי כל אדם, אתם יכולים להתעלם ממנה, להתייחס בענייניות ואפילו לפנות אופן פרטי אל מפרסם הביקורת, כאשר את כל אלו יש לבצע בהתאם לחוק. במקרים רבים ביקורת יכולה לסייע בהתייעלות אישית או ארגונית. כאשר מפרסמים נגדכם דברי לשון הרע, בניגוד לחוק, אתם יכולים כבר לנקוט בהליכים משפטיים שונים. ההליכים המשפטיים הללו כוללים הגשת קובלנה פלילית, שהיא למעשה מעין הליך פלילי פרטי שיכול לנהל הנפגע נגד המפרסם, או הגשת תביעת פיצויים אזרחית, שהמטרה שלה היא לחייב את מפרסם לשון הרע לשלם תשלום כספי למושא הפרסום שלו.

הוכחת נזק
אולי תופתעו לשמוע זאת, אך בתביעות הללו לא חייב להוכיח נזק. במקרים רבים, כמו בפרסום דברי לשון הרע נגד בעל מקצוע, ניתן להוכיח נזק כלכלי או כספי, אך גם כאשר לא נגרם נזק, ניתן להגיש תביעות אלו. לשון הרע יכולה לפגוע בכבודו של אדם או בשמו הטוב, כך שרק הפרסום יכול לשמש כעילה לתביעה.

כך תימנעו מפרסום דברי לשון הרע
חוויתם שירות לא טוב? שמעתם דעה מקוממת בטלוויזיה? לפני שאתם פותחים את המחשב ומעלים פוסט זועם, שימו לב שאתם לא נופלים בטעות לפרסום תוכן העונה להגדרת לשון הרע. הקפידו על שפה נאותה ומכבדת, כתבו בצורה עניינית ולא לגופו של אדם ובכך תוכלו להשמיע ביקורת לגיטימית ולעורר דיון ראוי.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ