הבדלים בין סוגים שונים של תביעות ייצוגיות

אחת הדרכים לזהות את ההבדלים בין סוגים שונים של תביעות ייצוגיות היא להסתכל על הנושאים שבהם מותר על פי החוק להגיש אותן. לאחר מכן, ניתן להיכנס אל עובי הקורה ולהשוות בין סוגי התביעות גם לפי סוג הפיצוי שהן מציעות והסיכוי לכך שבית המשפט יאשר אותן כייצוגיות ולא כתביעות רגילות במשפט האזרחי אפשר להגיש תביעות ייצוגיות בנושאים ספציפיים. אמנם יש מגוון רחב של נושאים שבהם ניתן להגיש תביעות כאלה, אבל הוא משתנה לפי מדיניות בתי המשפט והחוק. לא רבים זוכרים את זה, אבל חוק תובענות ייצוגיות נחקק בכנסת רק בשנת 2006. כמו כן, ב-20 שנים האחרונות יש שינוי מסוים מבחינת האופן שבו בתי המשפט דוחים או
מאשרים תביעות ייצוגיות.
כיום לדוגמא בית המשפט מאשר רק תביעות ייצוגיות שעומדות בתנאים מאוד ברורים. בשביל שתביעה רגילה תאושר בתור תביעה ייצוגית, בית המשפט בודק בין היתר מי מגיש אותה, מה העילה והאם יש בכלל עילת תביעה משותפת שאפשר להתייחס אליה בתור בסיס לתביעה משותפת של קבוצת תובעים גדולה יותר. במידה והתביעה לא עומדת בתנאים האלה, היא לא תוכר כתובענה ייצוגית למרות שמי שעומדים מאחוריה אולי מעוניינים בזה.

כך תדעו האם הנושא שלכם מאפשר הגשת תביעות ייצוגיות
החדשות הטובות הן שהחוק לגבי הגשת תביעות ייצוגיות הוא יחסית ברור. גם אם יש שינויים באופן שבו בתי המשפט מתייחסים לתביעות ייצוגיות כאלה ואחרות, עורך דין שמגיע מהתחום יכול לסייע לקהל היעד והלקוחות. ככל שמעורבות עורך הדין תתחיל מוקדם יותר, כך יעלה הסיכוי להשלמת התהליך ולאישור של התובענה הייצוגית על פי הקריטריונים והתנאים שנקבעים בבית המשפט.
באופן כללי, ההבדל הוא בין תביעות ייצוגיות בנושאים הבאים: צרכנות, בנקאות וביטוח, הגבלים עסקיים וניירות ערך או מפגעים סביבתיים. לשם השוואה, נושאים אחרים שבהם מותר על פי החוק להגיש תביעות ייצוגיות יכולים להיות כאלה שקשורים לסמכות של בתי הדין לעבודה, השבת מיסים בתביעה נגד רשות או עניינים הנוגעים לשוויון.

מה מרכיב כל נושא שמותר להגיש בגללו תביעות ייצוגיות?
עוד דרך טובה למנוע עוגמת נפש ובזבוז זמן היא להתמקד מלכתחילה בתתי הנושאים שמרכיבים כל תחום. גם אם מבינים למשל באיזה נושאים מותר להגיש תביעות ייצוגיות ובאיזה לא, יש מקום להתייעץ עם עורך דין ולשאול אותו מה הסיכוי לכך שבית המשפט יאשר אותן. בתי המשפט בישראל מאשרים תביעות ייצוגיות בענייני הגבלים עסקיים וניירות ערך למשל רק לפי חוק ההגבלים העסקיים או חוק השקעות משותפות בנאמנות. מבחינת הנושא הרחב של מפגעים סביבתיים, יש סיכוי גבוה יחסית להכיר בתביעות ייצוגיות שמוגשות כנגד הגורם המפגע רק לפי החוק למניעת מפגעים סביבתיים.
בנוסף, אפשר להגיש תביעות ייצוגיות בעניינים הנוגעים בשוויון כדי לקבל פיצוי לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חוק איסור הפליה במוצרים וכן הלאה. אם לא בטוחים האם קיים חוק שמגבה החלטה להגשת תביעות ייצוגיות, מתייעצים עם עורך דין מיומן ומקצועי.

תהליך הגשת תביעות ייצוגיות בצורה יעילה
הדרך הכי טובה להגיש תביעות ייצוגיות באופן אפקטיבי היא לפנות לעורך דין שמנוסה במשפט האזרחי. מצד שני, לא מספיק להסתכל רק על הניסיון הכללי של עורך הדין. בגלל התנאים המיוחדים של תביעות ייצוגיות והמאפיינים שלהן, מאוד חשוב לוודא שעורך הדין גם מתמחה בהן ספציפית. אם לא בטוחים לגבי הניסיון והמיומנות, בוחרים עורך דין שמטפל בנושא של תביעות ייצוגיות על בסיס המלצות וביקורות.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ