איך בוחרים עורך דין עבור תביעות ייצוגיות?

בחירת עורך דין שיכול ללוות את הנפגעים בתהליך הארוך, המסורבל והמייגע של תביעות ייצוגיות היא בעלת השפעה דרמטית על התוצאות המשפטיות שלו. עם זאת, אפשר להגדיל את הסיכוי להשיג סעד משמעותי גם בתובענות מן הסוג הזה כל עוד יודעים איך לבחור עורך דין מתאים ואיזה סוג של שירותים משפטיים לרכז מולו תביעות ייצוגיות שונות מתביעה משפטית רגילה בכמה היבטים מאוד דרמטיים. קודם כל, זו תביעה במשפט האזרחי שבה אדם יחיד תובע בשם קבוצה. על מנת שבית המשפט יאשר מלכתחילה לאדם פרטי לתבוע בשם קבוצה, הוא צריך להשתכנע שאין לו אינטרס נסתר. כמו כן, בית המשפט מאשר תביעות ייצוגיות רק אם אחרי שהוא מוודא שיש לזה ערך מהותי. שנית, תביעות ייצוגיות משפיעות אחרת לגמרי על הנתבעים. לא משנה אם תובעים אדם פרטי או גוף מסחרי, סביר להניח שהאישור של התביעה ולאחר מכן הטלת האשמה על אותו נתבע תחייב אותו בתשלום פיצויים משמעותיים מאוד. אז אמנם הפיצוי הכספי לכל תובע המשתייך לקבוצה הוא יחסית נמוך, אבל החישוב של הכל ביחד מביא לעיתים קרובות למצבים של פשיטת רגל או חדלות פירעון. מבחינת בית המשפט שלוקח על עצמו את האחריות באישור או סירוב להכיר בתביעות ייצוגיות, יש לזה משמעות רבה.

החשיבות של התייעצות עם עורך דין
בצד של התובעים, הדרך הכי טובה למנוע עוגמת נפש ולהגדיל מלכתחילה את הסיכוי לכך שבית המשפט יאשר תביעות ייצוגיות היא להתייעץ עם עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו. ככל שההיכרות של עורך הדין עם התחום שבו מתנהלות תביעות ייצוגיות הוא משמעותי ומבוסס יותר, כך עולה הסיכוי לאישור של בית המשפט ולאחר מכן לקבלת הפיצוי הכספי כקבוע בחוק. במילים אחרות, התייעצות עם עורך דין היא לא רק דרך מעולה לבסס את הטענות המרכזיות על מנת לשכנע את השופט שאחראי על תביעות ייצוגיות – אלא גם הפתרון היחיד שעל הפרק אם רוצים לדעת האם תביעה כזו רלוונטית. במקרים רבים, התייעצות מוקדמת עם עורך דין מונעת את הבלבול ומאפשרת לנפגעים להחליט איזו תביעה הכי מתאימה להם: האם תביעות ייצוגיות או תביעה רגילה.

מה התפקיד של עורך דין?
יש כמה דברים שעורך דין עושה על מנת להגדיל את הסיכוי לכך שהתהליך של תביעות ייצוגיות יסתיים לשביעות הרצון של כל הגורמים המעורבים. ראשית, הוא בודק יחד איתם את התנאים להגשת הבקשה וכך יודע האם יש טעם להגיש אותה. במידה ועורך הדין מגלה לדוגמא שאין עילת תביעה אישית לתובע הספציפי או שהסעד הנתבע אינו סעד אחיד ומשותף לכל התובעים הפוטנציאליים – הוא ימליץ שלא להמשיך עם התביעה הייצוגית אלא מקסימום להגיש אותה בצורה אישית ופרטנית.

מה קורה אם התובע מסתלק?
תפקיד נוסף של תביעות ייצוגיות בא לידי ביטוי אם התביעה הייצוגית נגמרת בשלבים המוקדמים שלה, בגלל הסתלקות התובע הייצוגי מההליך. במקרים כאלה אמור בית המשפט לוודא שלא הועברה לתובע תמורה כספית כלשהי במסלול שאין בו שקיפות, כדי להחליט כיצד להמשיך עם התהליך. בית המשפט עשוי להחליט או לדחות את ההסתלקות ולהכריח את התובע להמשיך בתביעה, או לקבל את ההסתלקות אבל לחפש תובע חלופי, או לקבל את ההסתלקות ולאשר את התנאים שכבר הושגו בין הצדדים או לקבל את ההסתלקות אבל להתערב בפיצויים שהוסכמו. עם עורך דין, יש סיכוי גבוה יותר לכך שההחלטה של בית המשפט תהיה לשביעות הרצון של התובעים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ