מקרים שונים של פסילת צוואה

העיקרון שעומד מאחורי ניסוח צוואה הוא פשוט – מתוך הבנה שלאדם יש בעלות על רכוש מסוים במהלך חייו, הדבר ההוגן ביותר לעשות לאחר מותו הוא לאפשר לו לקבוע כיצד יחולק אחר מותו. לצוואה יש יתרונות רבים – היא מונעת מריבות מיותרות בקרב הקרובים השונים של המנוח ומסדירה באופן הברור לכלל היורשים את החלוקה של העזבון. למרות זאת, יש מקרים בהם צוואה ניתנת לפסילה על ידי רשויות המדינה.
הנה המקרים הללו.

כיצד ניתן לפסול צוואה?
כאשר אדם נפטר, הזכויות על הרכוש שהוא הותיר אחריו יעברו ליורשים לפי החוק. היורשים יכולים להיות קרובי הנפטר, זכאים לירושה שלו במידה והוא לא הכין צוואה מבעוד מועד לפי חוקי הירושה, או אנשים שקבע המנוח במסמך צוואה אותו הכין לפני מותו. עריכת צוואה נעשית לרוב עם עורך דין ומסדירה את החלוקה באופן ברור. למרות שהמטרה של צוואה היא לחלק את העזבון בצורה הברורה ביותר, ישנם מקרים בהם עולים פגמים מסוימים בצוואה עצמה או בתהליך כתיבתה, שעשויים להביא לפסילת הצוואה. פסילת הצוואה תוביל לדיונים בבית המשפט לענייני משפחה, שם צפוי להכריע שופט בעניין חלוקת העזבון. העקרונות לצוואה תקינה הם קבועים – תקינות משפטית ושיקוף רצונו של המנוח.

צוואה שמטיבה עם אחד מעורכי הצוואה
המטרה של הצוואה היא לשקף כאמור את הרצון האמיתי והטהור של המנוח. מכיוון שאדם שנפטר לא יכול ליצור קשר עם אנשים חיים, הדרך היחידה לדעת את הרצון שלו היא באמצעות הצוואה. הצוואה היא המסמך המשפטי החוקי שמבטא את רצונו של המנוח בדבר חלוקת העזבון שלו. ישנו מקרה מסוים בו הצוואה יכולה להיפסל בגלל אחד מיורשי הצוואה.
במצב בו בזמן עריכת הצוואה נכח אדם מסוים, שהופיע בסופו של דבר כיורש של עזבון בצוואה עצמה, הצוואה תצטרך להיפסל על ידי בית המשפט. נוכחות של אחד מעורכי הצוואה בצוואה עצמה יכולה להעיד על קבלת החלטות לא כשרה של כותב הצוואה. בנוסף, הדבר עשוי להעיד על חוסר אובייקטיביות בעת עריכת הצוואה או על השפעה פסולה על המוריש בעת שהאחרון ניסח את הצוואה שלו.

צוואה שנכתבה תחת אלימות
החוק מסדיר מקרים שונים של אלימות המהווים עבירות פליליות שיכולות לשלוח את מבצען לבית הסוהר, כמו תקיפה, גרימת חבלה, איומים ואונס. מקרי אלימות יכולים להתרחש כמעט בכל סביבה לצערנו. אפילו בתוך משפחות שלמראית עין נראות מאושרות, עשויים להתגלות מקרי אלימות שלא עולים בקנה אחד עם ערכי המשפחה.
לכן, אם יוכח בבית המשפט שבעת או בסמוך לכתיבת הצוואה, כותב הצוואה היה נתון תחת אחד מעבירות האלימות השונות הקבועות בחוק, שופט בית המשפט רשאי לפסול את הצוואה עקב השפעה פסולה, שבגינה כותב הצוואה לא הצליח לשקף את רצונו בצוואה שכתב.

יורשים לא ברורים
במקרים רגילים, צוואה צריכה להיכתב יחד עם עורך דין צוואה מיומן. המוריש יתאר בפני עורך הדין את הצורה בה הוא רוצה לחלק את הרכוש שלו לקרוביו השונים, בעוד שהעורך דין יעבד זאת לשפה משפטית תקינה ולמסמך קביל. במידה ועורך הדין כושל בתפקידו או שכותב הצוואה לא נעזר בעורך דין, עשויה להתקבל צוואה בה זהות היורשים לא ברורה, מה שמאפשר את פסילתה.

גילויים חדשים
גם אם קיימת צוואה תקינה, שעומדת בכללים השונים של החוק, היא עשויה להיפסל. במידה ואדם מסוים מוצא צוואה, הוא מחויב לדווח למשרד הרשם לענייני ירושה. הימצאות של צוואה נוספת, תקינה וקבילה של אותו מנוח, תבטל את הצוואה הקודמת שהוצגה ליורשים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ