מהם סוגי הצוואות השונות שניתן לערוך?

אין אחד שלא יודע מה המשמעות של צוואה – מסמך שמותיר אחריו אדם לאחר מותו, הקובע איך יחולק הרכוש שלו ולאיזה אנשים. למרות שזה נשמע לנו פשוט כל כך, מסתבר שישנם כמה סוגים של צוואות שאדם יכול לערוך לפני מותו. היכרות עם הסוגים השונים של הצוואות שניתן לערוך לפי החוק היא משמעותית. באמצעות הכרה זו יכול כל אדם באשר הוא לממש את הזכות החוקית שלו לקבוע מה יעשה עם העזבון שלו, לפי התנאים שלו. אלו הם סוגי הצוואות השונות.

צוואה – עיקרון וחוק
מאחורי כל מימוש של צוואה עומד עיקרון פשוט – מימוש רצונו של המנוח. העיקרון הזה הוא מה שהנחה את המחוקק בחקיקת החוקים המתקשרים לצוואות, ומה שהנחה שופטים בהכרעות דין שהם קיבלו בכל הקשור לצוואות. מאחורי העיקרון הזה יש היגיון: מכיוון שמדובר על רכוש צבר אדם מסוים במהלך חייו, אין זה הוגן שחלוקת הרכוש תבוצע ללא התחשבות ברצון שלו.
הדבר עובד גם לחקיקה כאמור, וכיום כל אזרח במדינת ישראל יכול לתכנן את חלוקת העזבון העתידי לפני מותו, באמצעות כתיבה צוואה. ישנם סוגים שונים של צוואות אשר החוק מאפשר לנסח. לכל סוג צוואה יש את המאפיינים שלה, את היתרונות והחסרונות שלה, אך דבר אחד משותף לכולן – הן כולן אמורות לשקף את רצון המנוח.

צוואה בפני עדים
צוואה בפני עדים היא אחד הסוגים המוכרים ביותר של צוואות שקיימים. צוואה בפני עדים היא צוואה שנערכת בנוכחותם של לפחות שני עדים. החוק קובע שמי ששימש כעד בעת עריכת הצוואה לא יכול להנות מחלוקת העזבון. זאת אומרת שאם אדם מסוים שהיה עד בזמן כתיבת הצוואה נכלל בצוואה בתור יורש, הצוואה תחשב לפסולה. הדבר חל גם על בנות או בני הזוג של העדים.
באופן כללי, כל אדם מעל גיל 18 שאינו פסול דין יכול לשמש בתור עד בהליך זה. ישנם כללים שונים החלים על צוואה בפני עדים. ראשית, היא חייבת להיות כתובה בצורה כלשהי, בדפוס או בכתב, כאשר היא נושאת את תאריך החתימה על הצוואה. על החותם להצהיר בפני שני העדים שהוא מתכנן לחתום על הצוואה מולם ושהיא משקפת את רצונו, ולאחר מכן לעשות זאת. העדים צריכים לאשר זאת באמצעות חתימה. החוק מחייב שהכללים יתרחשו
בסדר הזה בדיוק.

צוואה בכתב יד
החוק מאפשר לכל אדם לנסח את הצוואה שלו בעצמו ולכתוב אותה בכתב יד. לפי החוק, כל הצוואה צריכה להיות כתובה בכתב יד אחד – כתב ידו של האדם החותם בסופו של דבר על הצוואה.
את הצוואה ניתן לכתוב ללא עדים. היא מחויבת להכיל את החתימה של המנוח העתידי שכותב אותה וגם את תאריך החתימה. אם אחד מאלו לא יהיה על הצוואה, היא עשויה להיפסל בבית המשפט.

צוואה בפני רשות
מכיוון שישנם חוקים וסעיפים משפטיים רבים הקשורים לכתיבת צוואה, אנשים רבים מחליטים להיעזר בגורמים משפטיים בעת כתיבתה. צוואה כזאת היא צוואה בפני רשות.
המצווה יכול לציין בעל פה את הצוואה שלו או להגיש בכתב לנוטריון, שופט, רשם בית משפט, הרשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי. על הגורם המשפטי לאשר בכתב על גבי הצוואה, שהובאה מראש או נרשמה על ידי אותו הגורם לאחר הקראה, שאכן היא הוצהרה בפניו.

צוואה בעל פה
אנשים במצב גופני שמקשה עליהם להתנייד יכולים להגיד צוואה בעל פה בנוכחות של שני עדים. צוואה זו רשאים לצוות רק אנשים שנמצאים לגסיסה, או אנשים הרואים את עצמם כקרובים למותם עקב מצב מסכן חיים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ