רשומים כיורשים בצוואה? כך תממשו זאת

כסף, נכסים, ציוד וכל סוג של רכוש כלשהו – במהלך החיים אדם צובר אותם. כאשר אדם נפטר, הוא צפוי להשאיר אחריו צוואה שתתאר כיצד יש לחלק את אותו רכוש (עזבון) בין יורשים שונים. כמעט כמו כל דבר אחר בחיים, אם אתם רשומים כיורשים של רכוש מסוים בצוואה, אל תצפו שהוא ייפול עליכם מהשמים. כדי לממש את הזכות החוקית שלכם לקבל את החלק שלכם בירושה, תצטרכו לבצע מספר פעולות. כך תעשו זאת.

צוואה – רקע כללי
תחשבו על זה בהיגיון רגע – לא הייתם רוצים שאדם אחר שהוא לא אתם יקבל החלטות הנוגעות לחיים שלכם, נכון? את אותו הדבר ניתן להשליך גם על רכוש של אדם לאחר מותו.
כל אדם מתאמץ במהלך החיים שלו כדי לצבור רכוש מסוגים שונים או כסף. כאשר האדם הולך לעולמו, מגיעה לו הזכות להחליט מה יתבצע עם העזבון שלו.
את הדבר הזה חושבת גם מדינת ישראל, וגם רוב המדינות המפותחות בעולם. לכן, עוגנו בחוק חוקים ותקנות שונים המסדירים את עניין הירושה. לפי החוק, אדם שרוצה לקבוע אל מי ילך הרכוש השונה שהוא צבר בחייו, כמו גם כספו והנכסים שהוא מותיר אחרי לכתו, יצטרך לציין זאת בצוואה שהוא מנסח מראש.

קיום הצוואה
בצוואה רושם המנוח מבעוד מועד לפטירתו את הרכוש המסוים ואת האדם הספציפי שירש את אותו רכוש. כדי שהצוואה תיכנס לתוקף והרכוש יחולק ליורשים השונים, יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה הוא צו הניתן מטעם משרד הרשם לענייני ירושה. זהו משרד מטעם המדינה המפקח על עניין הירושות והצוואות בין היתר.
המטרה של צו קיום צוואה הוא להוציא לפועל והתניע את הפעולות שביקש המנוח בצוואתו. פעולות אלו נוגעות לחלוקה של העזבון בין היורשים השונים. את הבקשה ניתן להגיש באופן ידני או באופן מקוון, כאשר אם הבקשה מוגשת על ידי אדם המייצג את מגיש הבקשה, כמו עורך דין צוואות, היא צריכה להיות מוגשת באופן מקוון בלבד. במקרה ואין צוואה שהשאיר אחריו המנוח, יש לראות על פי חוקי הירושה את היורשים החוקיים, שצריכים להגיש צו דומה.

הגשת בקשה לצו קיום צוואה
הגשת הצו כאמור יכולה להיעשות באופן ידני או מקוון, כאשר הדבר תלוי במי שמגיש את הבקשה בפועל. כדי להגיש את הבקשה לצו קיום הצוואה, יש למלא את הטופס הרלוונטי של משרד הרשם לענייני ירושה, בו פרטים שונים על מגיש הבקשה והמנוח. בנוסף לכך, יש לצרף טפסים שונים. על מגיש הבקשה לדאוג לצירוף העתק מצולם של הצוואה, העתק של תעודת הזהות של המנוח, תצהיר וויתור על ירושה במידה וקיים יורש שוויתר על הירושה שלו ותעודת פטירה של אחד היורשים, אם הוא נפטר.

חשוב לדעת
כדי שהבקשה שהוגשה תילקח בחשבון על ידי משרד הרשם לענייני ירושה, יש לשלם שתי אגרות. האגרה הראשונה היא אגרת פתיחת בקשה, המשולמת עקב פתיחת הבקשה. האגרה השנייה היא אגרת פרסום בעיתון. יש לשלם אגרה זו מכיוון שמשרד הרשם מחויב לפרסם בעיתון על כוונה לתת צו לקיום צוואה של כל מנוח. אנשים שמעוניינים להתנגד לקיום הצוואה, מסיבות שונות, זכאים לקבל התרעה זו באמצעות העיתונות על פי החוק.

תנאים להגשת בקשה לצו
החוק קובע שהתנאי להגשת בקשה לצו קיום צוואה הוא שמגיש הבקשה צריך להיות אחד היורשים החוקיים המופיע בצוואה, או עורך דינו המייצג אותו. בנוסף, מגיש הבקשה צריך להיות מצויד בעותק של הצוואה.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ