יורש פסול – על מי המדינה אוסרת לקבל ירושה?

כאשר אדם הולך לעולמו, הוא משאיר אחריו רכוש שונה, כמו נכסים, כספים וציוד, אשר אותם הוא צבר במהלך חייו. ישנם חוקים שונים במדינה הקובעים מה עושים עם עזבון של אדם שנפטר. אם המנוח השאיר צוואה תקינה, יש למלא את ההוראות שלה ולהוריש את הרכוש לאנשים שקבע המנוח. אם אין צוואה, חלוקת העזבון תתבצע לפי חוקי הירושה. בשני המקרים, עשויים להיות קיימים מצבים של אנשים הנפסלו מקבלת הירושה.

יורש פסול – מושג משפטי
מדינת ישראל היא מדינת חוק. פעולות רבות מתאפשרות לאזרחים באמצעות חוקים שונים שחוקקה המדינה והביאו לידי ביטוי זכויות שונות או ערכים שונים, להם נמצא רוב בעת חקיקתם. אחד הערכים שמדינת ישראל ניסתה לשמר הוא מימוש רצונו של המנוח. באמצעות ניסוח צוואה, יכול אדם לממש את רצונו על השימוש ברכושו לאחר מותו.
גם אם אין צוואה שהותיר אחריו המנוח, בה מתוארים האנשים השונים שצריכים לקבל את העזבון של המנוח על חלקיו השונים, קיימים חוקים שמסדירים את קבלת הירושה. ישנם מקרים על פי החוק, אותם נסקור בהמשך, בהם אדם נחשב ליורש פסול, כלומר לאדם שאסור לו לקבל את הירושה, גם אם ככה החליט המנוח וגם אם הוא אמור לקבל ירושה לפי חוקי הירושה.

מדוע המדינה פוסלת אנשים מקבלת ירושה?
המושג של יורש פסול עשוי להישמע מוזר. אם מנוח קבע בצוואתו שאדם מסוים ירש רכשו כלשהו שהיה שייך לו, מדוע שהמדינה תחליט אחרת? המקרים בהם אדם הופך ליורש פסול הם מקרים בהם היורש המיועד ביצע פעולות פוגעניות ומכוונות כלפי המנוח. כחלק מהפעולות היו עשויות להוביל אף לפגיעה ממשית במנוח ואולי גם למותו. ההנחה של המדינה היא שהמנוח, שרשם את היורש המיועד בצוואה, לא היה מודע לאותם מעשים שהיו יכולים להסב לו נזק קטלני. לכן, למרות המעשים שביצע היורש הפסול הוא השאיר אותו כיורש בצוואתו. מכיוון שלא ניתן לתקשר עם המנוח מן הסתם, ההנחה היא שלו היה יודע המנוח על אותם מקרים, הרי שהוא מיוזמתו לא היה מעוניין להעניק ירושה לאותו אדם. כמו כן, הענקת הירושה לאותו אדם תהווה פגיעה בצדק.

פגיעה במוריש
אדם יכול להיחשב ליורש פסול אם הוא ביצע פעולות מסוימות שגרמו לפגיעה במוריש. הפעולות השונות יכולות להיות מגוונות – ירי, דקירה, חבלה ואפילו הרעלה. אם היורש המיועד מורשע בבית המשפט בגרימת מותו של המוריש, הוא ייחשב בפני החוק כפסול לירושה של המוריש. הדבר ייחשב גם אם הוא יורש בניסיון כזה.
לצערנו, מקרים כאלו עשויים להתרחש במידה ואדם מודע לעובדה שהוא מיועד לרשת נכסים בעלי שווי גבוה, והוא אינו מעוניין לחכות לפטירת המוריש. פגיעה במוריש היא צעד פלילי לכל דבר ועניין.

זיוף ושיבוש
גם כאשר יורש מנסה לבצע פעולות של זיוף או של שיבוש צוואה, הוא ייחשב ליורש פסול אם הוא מורשע בכך. יורש שזייף צוואה כדי לקבל עזבון מסוים מהמנוח ייחשב ליורש פסול בפני
החוק. כמו כן, אם הוא ניסה להעלים צוואה כדי שיכולו חוקי הירושה על העזבון והוא יזכה בירושה, או שניסה להשמיד צוואה קיימת לאותה המטרה, בית המשפט יפסול אותו מקבלת הירושה.

האם ניתן לבטל את הפסילה?
אולי תופתעו לשמוע זאת אם קראתם עד לכאן, אבל קיימת אפשרות לבטל את הפסילה של יורש פסול שהורשע בעבירות שציינו מקודם. אדם שהורשע בניסיון פגיעה במוריש יכול להפוך ליורש חוקי אם המוריש סלח לו והביא זאת בכתב הקביל בבית משפט.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ