ויתור על ירושה – יש דבר כזה

ירושה היא שלב שרוב האנשים צריכים להתמודד איתו במהלך החיים שלהם. כאשר הקרובים שלנו הולכים לעולמם, עד הרגע שהם מתים הם בעלי הזכויות על הרכוש שלהם.
עיגון הירושה בצוואה, או מתן ירושה לפי חוקי הירושה של מדינת ישראל, יובילו לכך שאנשים מסוימים יקבלו באופן חוקי את העזבון של המנוח. מה קורה כאשר אדם מעוניין לותר על הירושה שהוא קיבל?
אולי תתפלאו, אך לפי החוק זה אפשרי.

קבלת ירושה על פי החוק
המדינה רואה חשיבות רבה במימוש הרצונות של המנוח. לכן, היא מאפשרת לאנשים לערוך צוואות לפני שהם מתים ובכך להבטיח את מימוש הרצון שלהם גם אחרי מותם. לאורך החיים, אנשים צוברים רכוש, נכסים, כספים ואביזרים שונים, הרשומים על שמם או שנקנו על ידם. כשאדם מת, הוא יכול לקבוע את חלקות הרכוש שלו באמצעות כתיבת צוואה מבעוד מועד.
דרך נוספת לקבל ירושה לפי החוק היא באמצעות חוקי הירושה, הקובעים מי יקבל את הירושה של אדם מסוים לאחר המוות שלו. חוקי הירושה רלוונטיים רק כאשר אדם לא משאיר אחריו צוואה, או שהצוואה שלא לא קבילה. במקרים מעוררי מחלוקת, ענייני ירושות יכולים להגיע אל בית המשפט, שם שופט לענייני משפחה יכריע כיצד יש לחלק את הירושה.

ויתור על ירושה
אולי זה יפתיע אתכם לקרוא שאנשים מסוימים רוצים לוותר על הירושה שלהם, אך ישנם כמה סיבות לכך. ראשית, מכיוון שירושה אמורה להבטיח את קיום רצונו של המנוח גם אחרי מותו, המנוח רשאי להכניס מראש התניות מסוימות לחלוקת העזבון. למשל, הוא יכול להתנות קבלה של סכום כספי בביצוע פעולות מסיומות.
יורש שאינו מעוניין להיות נתון למגבלות של המנוח על מנת לקבל את העזבון שיועד לו בצוואה יכול לוותר על הזכות החוקית שלו לרשת עזבון. בנוסף, במקרים בהם אדם מחליט שהצורה בה חולק העזבון יכולה לפגוע בסביבה מסוימת של המנוח, כמו התא המשפחתי לרוב, הוא יכול לוותר על חלק מסוים של העזבון. ויתור כזה יכול להיעשות כאשר היורש מוותר על נכסים ספציפיים, או כאשר הוא מוותר על חלקים מהירושה בהסכמת שאר היורשים.

מגבלות על המוותר
ויתור על ירושה גורר איתו סנקציות מסוימות. הסנקציות האלו לא אמורות לפגוע או להסב נזק למוותר, אלא להבהיר בפניו שנקיטה בצעד של ויתור על ירושה היא לא עניין של מה בכך, וכדי לגרום לו לשקול את הויתור ברצינות ולא לפעול בפזיזות. מי שוויתר על החלק שלו בעזבון ייחשב בפני החוק כמי שוויתר על הזכות שלו להיות יורש. לכן, ההסתכלות על המוותר תהיה כאילו הוא לעולם לא היה יורש מלכתחילה. כמו כן, אדם המעוניין לוותר על הירושה לא יכול לעשות זאת לאחר חלוקת העזבון.

האם ניתן לחזור מהויתור?
כאשר מודיעים על ויתור על ירושה, בהליך שנפרט בהמשך, אין צורך לקבל אישור בכתב מבית המשפט. לאחר תצהיר היורש ייחשב למוותר. חשוב לציין שכאשר יורש מבצע פעולה של ויתור על הירושה, הוא לא יכול לחזור בו יותר. לכן, ביצוע של פעולה זו צריך להתבצע לאחר ייעוץ עם עורך דין צוואות ולאחר שקילת כלל הגורמים הרלוונטיים לויתור.

איך עושים זאת?
כדי לוותר על ירושה, יש להגיש תצהיר למשרד הרשם לענייני ירושה. בתצהיר היורש שרוצה לוותר על הירושה יפרט את סיבותיו השונות לויתור. קטין שמעוניין לוותר על ירושה יצטרך לקבל את אישור בית המשפט לכך. לאחר הגשת התצהיר ייחשב היורש למי שוויתר על הירושה שלו.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ