איך בית המשפט מחליט איזה תביעות הן תביעות ייצוגיות?

החלטה בנושא תביעות ייצוגיות היא בעלת השלכות דרמטיות על הסיכוי של התובעים לקבל פיצוי כספי, על משך התנהלות התיק ועל העתיד של הארגונים הנתבעים. בנוסף, כדאי לדעת איך מחליט בית המשפט איזה תביעות יהיו ייצוגיות כדי לבחור נכון עורך דין מיומן שמגיע מהתחום ומכיר אותו יש כמה מאפיינים שבהם תביעות ייצוגיות צריכות לעמוד על מנת שבית המשפט יאשר אותן. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא התובעים או הנתבעים בוחרים איזה תביעות יהיו רגילות ואיזה תביעות יהיו ייצוגיות. יתרה על כך, המאפיינים של תביעות ייצוגיות בישראל למשל עשויים להיות שונים מעט מאלו שקובעים איזה תביעות יהיו כאלה באירופה, ארצות הברית וכן הלאה.
מבחינה בירוקרטית, תביעות ייצוגיות מוגשת לבית המשפט כמו כל תביעה רגילה אחרת. עם זאת, בשביל לנהל אותה כייצוגית צריך להגיש בקשה לאישור התובענה הייצוגית. לאחר מכן, יש להמתין לאישור בית המשפט על כך שמנהלים את התביעה בתור תובענה ייצוגית ורק לאחר מכן היא הופכת לייצוגית והתובע נחשב לתובע ייצוגי.

אלו התנאים שבהם תביעות ייצוגיות צריכות לעמוד
המאפיין הראשון של תביעות ייצוגיות הוא קיומה של עילת תביעה אישית לתובע הספציפי. כדי שהתביעה תהיה ייצוגית, התובע חייב להיות חלק מקבוצת נפגעים. אז אמנם הנזק לכל נפגע הוא בדרך כלל יחסית נמוך כי אחרת כל אחד מהם היה מגיש תביעה אישית באופן עצמאי, אבל מי שמייצג אותם יכול לקבל פיצוי גבוה יותר בגין הטרחה שלו. חוץ מזה, החוק בישראל לדוגמא דורש לא רק את קיומה של עילת תביעה אישית לתובע הספציפי אלא גם הוכחה לכך שהעילה מבוססת על עילת תביעה לכאורה לתובע הייצוגי. בפועל, מה שבית המשפט בודק הוא האם יש בכלל לתובע סיכוי לזכות בסוף המשפט בתביעתו. במידה ולא, יכול מאוד להיות שהבקשה לאישור של תביעות ייצוגיות תידחה על הסף.

מהי עילת תביעה משותפת?
אי אפשר לדבר על תביעות ייצוגיות בלי להזכיר עילת תביעה משותפת. על בית המשפט להתרשם בין היתר מכך שהתובע מביא בפניו עילת תביעה שמוגדרת בתור משותפת, שהיא למעשה הבסיס המשותף לתביעה שמוגשת על ידי קבוצה גדולה יותר של נפגעים. העילה לאותה תובענה שעומדת בבסיס של תביעות ייצוגיות יכולה להיות כלכלית, או שהגשת התביעה הייצוגית והבירור שלה פותרים את הכשל העומד ביסוד התהליך במידה והוא יבוצע
על ידי כל תובע בנפרד. חוץ מזה, בית המשפט יכול להחליט האם לאשר תביעות ייצוגיות לפי השאלה מיהו התובע: האם הוא תובע הולם, האם לעורכי הדין שלו יש את האמצעים והניסיון לעמוד בנטל מבחינת מוניטין וכן הלאה. לבסוף, בית המשפט מאשר תביעות ייצוגיות רק אם הסעד הנתבע הוא אחיד ולא דורש בחינה נפרדת של כל פרט בנתבע ורק אם התובענה מוגשת בתום לב ואין כוונה נסתרת מאחוריה.

החשיבות של התייעצות מוקדמת עם תביעות ייצוגיות
החדשות הטובות הן שלא חייבים לחכות לרגע האחרון של תהליך הגשת תביעות ייצוגיות על מנת לגלות שבית המשפט לא מאשר אותן. הדבר הנכון לעשות יהיה ליצור קשר עם עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו, לוודא שיש לו מספיק ניסיון ומשאבים ואף לקבל עליו המלצות. בסופו של דבר, תביעות ייצוגיות הן חלק בלתי נפרד מתחום המשפט גם בארץ וגם בעולם. אבל דווקא בגלל החשיבות הגבוהה של תביעות מן הסוג הזה, מי שמגישים אותן חייבים לוודא שהם עומדים בתנאים ועושים זאת נכון.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ